lauantai 4. kesäkuuta 2016

Project Zero: Maiden of Black Water - Tummien vesien tulkit

Aika sukeltaa seuraavaan peliin tutkimaan mustan veden neidon mysteeriä!



Project Zero (Japanissa ihan vaan Zero ja Amerikassa Fatal Frame) on kauhupelisarja, jonka ensimmäinen osa ilmestyi PS2:lle ja josta olen aina ollut kiinnostunut mutta eipä ole koskaan tullut aiempia osia vastaan. Tämä uusin (Sarjan viides, ilmestyi vain WiiU:lle) tuli sitten ennakkotilattua jo hienon Limited Editionin takia ja ilmeisesti pelin painos oli sen verran pieni että olikin järkevää napata heti kuin mahdollista. Pelisarjan tapahtumat sijoittuvat 1980-luvun Japaniin ja tapahtumapaikkoina toimivat erilaiset ympäristöt missä syystä tai toisesta kummittelee. Jokaisessa sarjan pelissä näitä kummituksia vastaan kamppaillaan tohtori Kunihino Asoun luomalla Camera Obscuralla, joka on kuin kamera mutta se pystyy vangitsemaan ja rauhoittamaan kummitukset. Ja tämän enempää en sitten ennestään tiedäkkään, joten eiköhän ruveta pelailee!


Lauantai, 04.06.2016

Vaihdettuani pelin asetuksista ääniraidan japaniin (Koska käytän aina alkuperäisiä ääniä kun mahdollista), aloitin peli. Peli alkoi prologista nimeltään Lurking in the Deep. Teksti kertoi että Hikami-vuoren lähistöllä ihmisiä on kadonnut jälkiä jättämättä. Yksi tälläinen kadonnut on Miu Hinasaki, joka herää vanhasta rakennuksesta jossa lattiat lainehtivat vedestä.



Pian näinkin kun Miu nousi vedestä, kauhistellen missähän hän oikein on. Samalla huomasin että pinnan alla oli ruumiita, jotka nousivat jaloilleen. Ainakaan peli ei ala yhtään karmivasti...

Miu


Kun peli oli nopeasti kertonut kuinka liikutan pelin kameraa ja miten liikutan hahmoani, suuntasin ulos huoneesta samalla kun yksi kummitus hetkellisesti hyppäsi niskaani. Kummitukset myös jatkuvasti kuiskivat jotain mistä en saanut selvää mutta karmivaa se silti oli. Kun Miu pääsi ulos huoneesta, ovet sulkeutuivat takana ja lukitsivat ainakin väliaikaisesti kummitukset sinne. Etenin käytävää pitkin ja Miu huomasi että raoista näkyi vain kiviseinää. Eli missä ikinä ollaankaan, niin se on maan alla.




Etenin käytävää pitkin kunnes nurkan takaa näkyi valoa hiukan kauempana. Samalla Miu huomasi että kummitukset tulevat perässä. Peli kertoi mistä napista juostaan, mutta ennen kuin pääsin valon luokse, ovi pamahti kiinni. Samalla tyhjästä tuli välähdyksiä, joissa näkyi lukuisia käsiä tunkeutumassa seinien läpi, ruumiita, kummituksia ja kaapuihin pukeutuneita hahmoja vedessä. Kun pääsin taas liikkumaan, huomasin toisen käytävän jossa tosin rupesi lattiat taas lainehtimaan vedestä samalla kun yksi aave hitaasti asettui eteeni. No perkele...

Palasin takaisin aiemmalle ovelle, joka oli nyt auki. Sieltä löytyi isohko huone, jonka keskellä oli jonkinlainen kirstu tasanteella.

Ei yhtään epäilyttävä tuo kirstu...

Kun lähestyin kirstua, video lähti pyörimään. Kirstu aukeni ja samalla huoneen värit vääristyivät, ihan kuin koko huone olisi joutunut veden alle. Samalla kirsusta alkoi virrata veden lailla mustia, pitkiä hiuksia. Samalla sieltä nousi melko karmiva kummitusnainen, jonka silmät olivat vain mustat aukot joista näytti valuvan parina norona mustaa nestettä. Hiukset kietoutuivat Miun ympärille ja kummitus syöksyi Miuta kohti ja peli siirtyi sateiselle vuorelle. Miu oli nyt kadonnut. Hänen avunhuutosi jäivät kuulematta kun hänet lukittiin pyhättöön vuoren huipulla. Samalla peli kertoi että tämä tarina kertoo kolmesta kohtalosta tällä samalla vuorella. Ja prolologi on nyt päättynyt, aika hypätä ensimmäiseen varsinaiseen lukuun.

Melkoiset hiukset!


Ensimmäistä lukua (Vanishing Trace) pohjustava teksti kertoi että Hikami-vuoren lähistöllä olevissa kylissä on omattu jo vuosien ajan uniikkiä kykyä, varjojen lukemista. Tämän kyvyn avulla voidaan jäljittää kadonneen ihmisen varjoa eli jälkeä. Yuri Kozukata, ensimmäisen luvun hahmomme, on tullut hylättyyn majataloon Hikamin lähistöllä yhdessä Hisoka Kurosawan, varjoistalukijan, kanssa, koska Hisoka uskoo Yurilla olevan lahjoja varjoistalukemiseen.
 

Seuraavaksi näkyi muisto/jälki, missä kielekkeellä seisova nuori nainen ajatteli yksinäisyyttään ja kuolemaa kunnes tiputtautui kohti kuolemaansa. Samalla hetkellä Hisokan ääni keskeytti tämän jäljen ja hän ojenti Camera Obscuran Yurille. Hisoka kertoi kuinka Obscura toimii kuin normaali kamera, mutta se myös näkee asioita jotka ovat normaalisti näkymättömiä. Sitten tuli nopea tutoriaali kameran käytöstä ja pääsin käsiksi tämän pelin hienoimpaan temppuun. Nimittäin koska peli on WiiU:lle, kamerana toimii WiiU:n GamePad-ohjain. Eli kuvia ottaessani kirjaimellisesti käytän ohjainta kameran liikuttaen sitä ja napsimalla kuvia. Piti sitten ottaa Hisokasta muutama kuva samalla etsien valkoisia ympyröitä. Tiedän jo ennestään että nämä "ympyrät" kuvastavat kummitusten heikkoja kohtia eli pitäisi pyrkiä sitten ottamaan hyökkäävistä kummituksista kuvia niin että nämä heikot kohta on paljastettu.

Valmiina hyppäämään

Hisoka

Camera Obscura

Yuri

Seuraavaksi Hisoka antoi Yurille valokuvan kuolleesta naisesta, tämän avulla pitäisi päästä oikeille jäljille. Lähdin tutkimaan hylättyä majataloa, samalla kun Hisoka kertoi että tälläiset kuvat on tarkoitettu kuolleen suremista varten ja siksi joku nimeltään Ren meidät tänne lähetti, etsimään lisää koska kuva oli otettu täällä. Meinasin saada sydänkohtauksen kun rakennusta tutkiessani käännyin ympäri ja Hisoka oli suoraan selkäni takana. En ollut varaunut...

Jatkoin tutkimista, kunnes löysin huoneen jossa oli hahmo varjoissa. Varjo paljastui kummitukseksi ja Yuri hiukan säikähti, mutta kummitus katosi kun Yuri kääntyi Hisokan puoleen. Eikö Hisoka nähnyt sitä?

Kaunis auringonlasku näkyy reiästä, mut heppu varjoissa on vähän epäilyttävä...

Kun koetin poistua huoneesta, Hisoka sanoi aistivansa jotain. Käyttämällä varjojen lukemista, Yuri myös aisti jäljen, joka näkyi valkoisena hahmona joka liikkui käytävää pitkin. Sinne siis!

Seurasin hahmoa ja löysin kirjan, joka kertoi hiukan Hikamin historiaa. Siellä oli ennen useita pyhättöjä ja oli myös kuuluisa turistikohde. Mutta valtava maavyöry tuhosi tiet huipulle, ohjasi joet uusiksi ja tappoi lukuisia ihmisiä. Nykyään Hikamin vuorelle tulevat vain jännityksen etsijät sekä itsemurhaa hautovat. Kun jatkoin eteenpäin, kummitus käveli Yurin ohitse käytävän päässä. Peli kertoi että paikoissa missä on voimakas jälki, saattaa ilmetyä kaikuja menneestä eli käytännössä vaarattomia kummituksia. Jos näistä napsii kuvia, saa pisteitä joita voi käyttää kameran kehittämiseen. Jatkoin hahmon seuraamista ankeaa käytävää pitkin. Hahmo jatkoi lukitun oven läpi ja seuraava tutoriaali kertoi että ottamalla kuvia asioista, joihin kamera reagoi, voi paljastua mihin niillä on yhteys. Eli kuvaa lukkoa, saatat saada tietää missä avain on! Kun olin ottanut kuvan lukosta, valokuva muuttui näyttämään toista huonetta, jossa hyllyllä kimalteli jotain. Hisoka pyysi Yuria etsimään avaimen.

Tämä kuva ilmestyi kun otin kuvan lukosta

Palasin hiukan takaisin ja löysinkin pian oven jonka olin ohittanut. Nappasin sieltä avaimen ja sain taas kohtauksen kun heti sen jälkeen taakseni ilmestyi kummitus. Onneksi oli sen verran nopea että kerkesin napata siitä kuvan, joskin se kerkesi kadota niin ettei se kuvasa näkynyt. Mut hei, peli antoi siitä silti pisteet!

Tältä näyttää Camera Obscuran käyttö GamePadista. Neliö Yurin kasvojen ympärillä on ns. heikko kohta, iso ympyä kameran keskus ja nelikulmio (Jota reunustaa sininen alue) on alue jonka sisässä vahingoittaa kummituksia


Kun avasin oven Hisokan luona, hän kertoi että etsimämme on varmaan täällä. Obscuran avustuksella löysinkin paikan, johon kamera reagoi. Peli kertoi että ottamalla kuvan tälläisistä paikoista paikalle materialisoituu jotain, mitä paljas silmä ei muuten näkisi. Kun otin kuvan, siihen ilmestyikin kirja. Hisoka poimi kirjan ja sanoi että tätä me etsimme, nyt voimme poistua.

Matkalla ulos Hisoka varoitti että vaikka esineitä on helppo etsiä näin, kuolleiden etsiminen on vaarallista. Matkan varrella huomasin pari kummitusta, jotka katselivat Yurin menoa nurkan takaa. En kerennyt napata kummastakaan kuvaa, pitää selvästi harjoittaa refleksejä tähän peliin... Pian kuitenkin huoneessa jossa Yuri aiemmin näki ensimmäisen kummituksen, sama kummitus kävi Yurin kimppuun. Ja niin alkoi pelin tutoriaali taistelusta kummituksia vastaan!

Tutoriaali selitti kaiken tarpeellisen. Nappaa kuvia kummituksen heikoista kohdista tehdäksesi vahinkoa. Kun otat kuvan, kummituksesta irtoaa "palasia" jotka leijuvat hetken lähistöllä. Jos nappaat kuvat jossa on ainakin viisi kohdetta (jokainen palanen merkkaa myös yhtä kohdetta), kummitus ottaa enemmän vahinkoa ja lentää taaemmaksi. Ja jos kummitus on päässyt iholle, voit napata kuvan juuri kun se on iskemässä ja tätä kutsutaan Fatal Frameksi. Ja heti Fatal Framen jälkeen käynnistyy hetkeksi Fatal Time minkä aikana voit napsia kuvia paljon nopeammin peräkkäin (Normaalisti kestää hetki). Ja jos et kerkeä ottamaan Fatal Framea, kummitus tarttuu kiinni ja sitten pitää nopeasti ottaa kuva vähentääksesi vahinkoa ja ajaaksesi kummituksen kauemmaksi. Kun kummitus oli kokonaan kukistettu, Yuri istui vedessä pelokkaana ja Hisoka tuli pahoittelemaan että toi hänet tänne. Samalla näkyi uudelleen itsemurhaa hautonut tyttö kalliolla ja paljastui että se olikin Yuri, mutta hän ei hypännytkään. Onko tämä muisto vai kenties välähdys tulevasta...

Hisoka halaa ja lohduttaa Yuria


Seuraavaksi näkyi mustavalkoinen filmi karmivasta seremoniasta jossa, nuori poika löi veitsellä valkoisiin pukeutunutta tyttöä selkään. Tyttö kaatui kuolleena samaiseen kirstuun (Joka oli täynnä vettä) josta prologissa nousi se karmiva kummitus. Tämän jälkeen mies nimeltään Ren Hojo heräsi sohvalta, ilmeisesti tämä seremonia oli hänen unensa. Hänen apulaisensa ojensi Hisokan ja Yurin löytämän kirjan, jota Ren kuumeisesti tutki. Siellä oli valokuvia samasta seremonisasta. Seuraava teksti kertoi että Ren oli jo pitkään paininut sen kanssa että onko hänen unensa todella uni vai kenties tukahdutettu muisto? Tämän jälkeen peli antoi minulle arvosanan ensimmäisestä luvusta. Vain C, mutta hei, mie oonkin aloittelija ja missasin monta kummitusta! Peli heitti minut seuraavaksi valikkoon, josta näen prosentteina edistymiseni ja voin valita seuraavan luvun tai myös palata edelliseen paremman arvosanan toivossa. Oletan että samalla voi kerryttää pisteitä kameran kehittämiseen? Kuitenkin, päätin että tämä oli sopiva ensimmäinen sessio, odotukset jatkolle ovat melko korkealla! Tekstin ja kuvien avulla tuskin saatte kaikkea irti, mutta itse pelattuna tunnelma on todella painostava eli juuri sellainen millainen hyvässä kauhupelissä pitääkin!


Ren ja hänen apulaisensa. Tai kuka lieneekään

Sain lisäpisteitä esineistä joita en käyttänyt. Enpäs edes tiennyt että tuollaisia oli mukana... Lienevät molemmat parannusesineitä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti