tiistai 3. toukokuuta 2016

Hyperdimension Neptunia mk2 - Animetyttöjen paluu

Ensimmäinen Hyperdimension Neptunia oli keskinkertainen, mutta jollain oudolla tapaa miellyttävä kokemus. Ja koska siitä blogiin raapustelin, järkeilin että jatko-osille täytyy tehdä samoin! Olen ymmärtänyt että tämä mk2 on ykköstä parempi peli (Ja jatko-osat Victory sekä Megadimension Neptunia VII myöskin jatkavat kehitystä eteenpäin), joten uskoisin että ihan kiva kokemus tästä tulee kunhan ei ota liian vakavasti!



Maanantai, 02.05.2016 (Syntymäpäiväni, jee!)

Peli alkoi lyhyellä videolla, jossa ykkösestä tutut CPU:t (Neptune eli Purple Heart, Vert eli Green Heart, Noire eli Black Heart ja Blanc eli White Heart) taistelivat punahiuksista CPU:ta vastaan. Viikatetta heiluttava punatukka hoiteli CPU:t ja toinen uusi CPU, Nepgear, katsoi kauhuissaan.

Uusi pahis? Ei sentään niin naurettava kuin Arfoire!

Seuraavaksi peli kertoi kuinka Gamindustri on vajonnut kaaokseen, Arfoirea (ykkösen pahis) palvelevan jengin, ASICin,  vaikutuksesta korruptiota on kaikkialla ja muutenkin asiat on huonosti. Tämän takia Compa ja IF ovat suunnanneet Gamindustri Graveyardille, etsimään Neptunea ja muita, koska eivät ole heistä kuulleet kolmeen vuoteen. Heidän tukenaan oli Histoire, joka pölötti ykkösessä Neptunen päässä.

Compa ja IF ovat täällä taas! On muuten virhe tässä kohtauksessa, IF puhuu eikä Nepgear vaikka laatikko niin väittää...

Siellä Compa ja IF löysivät kaikki CPU:t, myös uuden Nepgearin, sidottuina. Compa vapautti Nepgearin sillä välin kun IF piti mustan robotin kiireisenä ja sitten alkoi ensimmäinen taistelu, joka tosin vain näytti miten liikutaan ja käytetään erikoishyökkäyksiä.

Koska Nepgear ei ollut tarpeeksi vahva voittamaan roboa, hän häikäisi robotin Sharicitella, jonka voima riippuu ihmisten uskosta CPU:ihin. Compa, IF ja Nepgear pakenivat paikalta, koska muut CPU:t pysyivät tajuttomina. Compa ja IF toivat Nepgearin Planeptuneen lepäämään ja pelin ensimmäinen luku alkoi.

Kun Nepgear heräsi, näimme hänet ihmismuodossaan ja Histoire pyysi häntä kertomaan mitä tarkalleen ottaen tapahtui kolme vuotta sitten Graveyardilla, joten Nepgear kertoi punahiuksisesta CPU:sta. Histoire selitti että koska CPU:t ovat olleen vankeina kolmen vuoden ajan, usko heihin on laskenut ja usko Arfoiren seuraajiin taas noussut. Ja tällä menolla Arfoire herää henkiin! Toivoa tämän estämiseen kuitenkin on, nimittäin Nepgear ja muut CPU kokelaat. Nepgear on siis Neptunen sisko ja muillakin CPU:illa on omat kokelaansa jotka ovat käytännössä heidän siskojaan. Ja vain CPU kokelaat voivat enää palauttaa osakkeita eli uskoa CPU:ihin. Histoire kertoi myös että voimme hakea apua maa-alueiden maskoteilta. Maskottien tehtävä on estää pahoja voimia hätätapauksissa. Harmi vaan ettei Histoire osaa sanoa missä maskotit oikein nyt ovat, mutta hän yrittää paikantaa Planeptunen maskottia ja kehotti Nepgearia ja kumppaneita yrittämään nostaa hiukan CPU osakkeita ihmisten silmissä. Eli käytänössä auttakaa ihmisiä, asia selvä!

Nepgear ja Histoire

Compa ja IF kertoivat Nepgearille että killalta saamme tehtäviä ja automaattisesti nappasivatkin meille yksinkertaisen "tapa mörköjä metsässä" tehtävän. Sitten meille avautui valikko, josta voimme menää killalle ottamaan tehtäviä, kauppaan ostamaan tavaroita tai lukemaan ihmisten ajatuksia Chirperistä. Siellä myös voi valita event puhekuplia, joiden jäljiltä voi oppia uusia kykyjä tai hahmojen välit saattavat parantua. Kävin tarjolla olevat eventit läpi, joissa Compa ja IF vaan kertoivat turhia juttuja, mutta välit molempiin paranivat. En tiedä vielä mitä väliä tällä on...

Chirper

Tutkittuani hetken valikoita, suuntasin ulos Planeptunesta ja peli kertoi vähän kartasta. Kartalla näen mitä vihollisia missäkin on ja näen myös osakkeiden tilanteen koko maailmassa sekä jokaisessa kaupungissa erikseen.. Tekemällä tehtäviä osakkeiden määrät vaihtelevat ja CPU:t voimistuu. Peli myös kertoi että taistelussa perusiskut jakautuvat kolmeen luokkaan, nopeisiin (Kolmiosta), raskaisiin (Neliöstä) ja puolustusta murtaviin (X-näppäimestä).

Kartta sekä osakkeiden tilanne

Seuraavaksi vihdoin suuntasin ensimmäiseen "luolastoon", Virtua Forestiin! Peli vielä kertoi nopeasti että "luolastoissa" voin tallentaa vain erillisillä tallennuspaikoilla. Eli kuten kaikissa vanhemmissa japsi ropeissa! Ennen taistelua peli vielä vähän selitti kuinka taistelut toimii. Hahmoja käytetään omilla vuoroillaan ja voin liikkua areenalla ennen kuin hyökkään. Iskut käyttävät toimintapisteitä eli AP:tä  ja vuoro loppuu kun AP loppuu. Myös alue jossa voin liikkua iskujen välissä pienenee kun AP:t lähenee nollaa. Erikoisiskut käyttävät SP:tä jota kertyy kun hyökkään, minun kimppuuni hyökätään tai kun lopetan vuoron ennen kuin AP:t loppuu. Kun saan hahmoja lisää, voin vaihtaa hahmoa kesken taistelun käyttämällä 50 SP:tä. SP:t eivät myöskään nollaannu taisteluiden välissä eli ennen vaikeita taisteluita kannattaa kerätä SP:tä helpommilta vihollisilta.


Virtua Forest
Taistelun aikana myös opin että jos kaksi vihollista on lähekkäin, voin läimiä molempia samalla! huomasin myös että hahmojeni iskut ovat nopeampia ja sulavampia kuin ykkösessä. Okei, vaikka tää peli ei ois kehittynyt mitenkään muuten, niin taistelujärjestelmä on jo nyt paljon miellyttävämpi kuin ykkösen! Seuraavassa kohtauksessa joukko pieniä limoja fuusioitui yhdeksi isoksi ja peli kertoi Guardbreakista, joka toimii kuten ykkösessä. Kun vihollisen guard mittari tyhjenee, vihollinen ottaa väliaikaisesti enemmän vahinkoa iskuista. Samalla peli kertoi että voin tehdä hahmoista taisteluun "pareja", joista toinen taistelee ja toinen antaa tukea jonkinlaisen kyvyn muodossa, hahmosta riippuen. Tietyillä pareilla on erikoiskykyjä ja kuten aiemmin sanottu, SP:tä käyttämällä hahmot voivat vaihtaa paikkaa.

Jättiläismäinen lima!
Taistelu oli nopeasti ohi, vaikka iso lima vaatikin useamman vuoron kuollakseen. Taistelun jälkeen Nepgear tunnusti ettei ole vielä valmis muuttumaan CPU muotoon taistelussa. Tämän jälkeen peli kehotti tekemään lisää tehtäviä kun Histoire tutkii missä eka maskotti on. Samalla kerrottiin että tehtävät jakautuvat "tapa mörrejä" ja "etsi esineitä" kategorioihin. Niitä voi tehdä myös useita kertoja, joten voin muokata osakkeita kuten haluan niitä tekemällä, koska jokaisen tehtävän kohdalla näkyy kuinka se vaikuttaa osakkeisiin. Kaikki tehtävät myös määritellään vaikeusasteen mukaan, missä E on helpoin ja oletettavasti A tai S vaikein.

Otin vastaan tarjolla olevat "tapa mörrit" tehtävät (useampi tehtävä voi olla aktiivisena kerrallaan) ja suuntasin takaisin metsään. Peli kertoi että jos lähestyn vihollista ja painan neliötä (Kyllä, viholliset näkyvät luolastoissa. Ei enää satunnaisia taisteluja!), voin tehdä taistelun aloittavan iskun joka tappaa heikommat viholliset kerrasta. Luolastoissa myös liikkuu huomattavasti muita vahvempia mörrejä, joita kannattaa vältellä jos en ole valmistautunut. Ja ympyrää painamalla voin etsiä luolastoihin piilotettuja esineitä, niiden sekä paikka että sisältö vaihtelevat joka kerta kun tulen luolastoon.

Taistelin metsässä limoja, kukkia ja käveleviä juureksia vastaan ja kohtasin myös muutaman todella ärsyttävän siivekkään hevosen. Ne tekivät aika kovaa vahinkoa ja monet iskuistani meni ohi. Compa jopa kuoli kerran. Jouduin tutkimaan metsän kahdesti että sain tapettua tarpeeksi mörrejä, mutta samalla hahmoni nousivat tasolle 4 ja jopa hevoslinnut alkoivat kaatua helposti. Kun sain tehtävistä palkinnot, IF antoi Nepgearille uuden esineen reseptin. Nyt pystyn reseptien ja luolastoista saatujen esineiden avulla valmistamaan kokonaan uusia esineitä, jotka ilmestyvät sitten kauppoihin! Tietyt reseptit tulevat tarjolle vain jos Nepgear on tietyn ihmisen kanssa parina ja suhde on tarpeeksi hyvä. Tämä ensimmäinen uusi esine oli Nep Bull, joka parantaa yhtä hahmoa 30%. Tässä kohtaa muuten tajusin että ykkösen pöljällä item skill systeemillä on heitetty vesilintua ja tässä esineitä käytetään kuten tälläisissä peleissä yleensä eli ihan vaan valikosta valitaan taistelun aikana kun siltä tuntuu. Tietysti esineet käyttävät myös AP:tä kuten hyökkäyksetkin.

Kukka ja raivostuttava hevoslintu

Kun olin tehnyt seuraavan tehtävän, (Piti vain tehdä ja antaa pois Nep Bull) Histoire kertoi maskotin olevan syvemmällä Virtua Forestissa. Kävin vielä ottamassa vastaan kaikki tarjolla olevat tehtävät, jopa yhden tason C, joskin epäilen etten ole tarpeeksi vahva tappamaan mörrejä joita tämä tehtävä vaatii. Kävin uudelleen Virtua Forestissa hoitamassa pari tehtävää ja katselin että Virtua Forest Depthsin lisäksi aukesi paikka nimeltään Darkness 60 ja myös kaupunki nimeltään Haneda City ilmestyi, joskin voin vain katsoa sen osakkeiden tilannetta. Ehkä käyn Darkness 60:ssä ensin ja vasta sitten jatkan Virtua Forestin syvyyksiin...

Nepgear lvl 5
Compa lvl 5
IF lvl 5


 Tiistai, 03.05.2016

Suuntasin Darkness 60:een, joka oli jonkinlainen hylätty varastorakennus. Viholliset koostuivat hassuista pikseliotuksista (joita oli myös ekassa pelissä), pienistä Pac-Man kummituksista ja leijuvista robotteista. Robotit näyttivät uhkaavilta, mutta kaatuivat kuitenkin kun käytin Nepgearin uutta Mirage Dance hyökkäystä, joka iskee viisi kertaa aika hyvällä vahingolla.

Darkness 60

Kaikki alueen viholliset samassa taistelussa

Tutkin alueen pari kertaa, koska tarvitsin pikseliotuksilta tippuvia Dot Antenna esineitä tehtävään ja siinä samalla IF oppi tasolla 6 ensimmäisen EX Finishin. Nämä ovat erikoiskomboja, jotka päättyvät tehokkaaseen iskuun. Tässä tapauksessa combo (Soul Combination) vaatii melko paljon AP:tä, mutta teki myös aika hurjaa vahinkoa.

Vietyäni Dot Antennat killalle, suuntasin Virtua Forest Depthsiin jossa kimppuun kävi raivohullu vihollinen. IF selitti että johtuen ihmisten uskosta Arfoireen, jotkut viholliset saavat raivokohtauksia ja tälläiset vihut on tavallisia vahvempia. Plus ne voivat tartuttaa samassa taistelussa olevia vastaavia vihuja. Sehän kuulostaa kivalta...

Virtua Forest Depths

Tapettuani vihaiset kukat (Ennen taistelua Nepgear oppi oman EX Finishinsä, Formula Edgen) katselin aluetta. Tämä paikka koostuu jonkinlaisesta vedessä kelluvasta tasanteessa metsän siimeksessä. Viholliset koostuvat mm. kukista, hämähäkeistä, sienistä ja kissapehmoleluista. Tyhjentelin aluetta vihollisista ja näin yhdellä tasanteella ison susiolennon. Kävin nopeasti tallentamassa ensin ennen kun haastoin mokoman. Ja sehän teurasti minut parilla iskulla, tää on se C-luokan tehtävän mörkö. Jätän hänet rauhaan vielä toviksi...

Etenin seuraavaan kohtaukseen, jossa maskotin kimpussa oli outo huppupäinen naikkonen. Naikkonen paljasti olevansa Linda ja toimivansa Arfoiren riveissä. Linda kävi Nepgearin päälle, jolloin IF hyppäsi tielle. Pienen keskustelun jälkeen Nepgear sai itseluottamustaan tarpeeksi takaisin että pystyi ottamaan jumalatar muotonsa eli HDD:n. Peli kertoi että tämän voi aktivoida kun on vähintään 100 SP:tä varastossa ja kuten ykkösessä, jumalatar muoto on huimasti vahvempi. Mutta muotoa ei voi pitää yllä loputtomiin, se nimittäin syön SP:tä joka vuoro ja kun se tippuu nollaan, muuttuu takaisin ihmiseksi.

Linda

Jouduin taistelemaan Lindaa vastaan yksin Nepgearilla jumalattarena, mutta taistelu oli varsin helppo kun tajusi parantaa välillä. Linda nimittäin löi melko kovaa. Taistelun jälkeen Linda kuitenkin hakotti maskotin ja juoksi karkuun, typerästi kertoen suuntaavansa Lastationille seuraavaksi. Maskotti, Purple Disc, kuitenkin puhutteli Nepgearia ja kertoi että sai siirrettyä osan voimastaan muualle ennen tuhoaan ja siirtää sen nyt Nepgeariin. Nyt pystyn vaihtamaan jumalattaren varusteita sitä mukaan kunhan muita osia löydän.

Nepgear jumalattarena

Palasin Histoiren luokse, joka oli vähän huolissaan siitä että Arfoiren seuraajat etsivät maskotteja. Hän kuitenkin kehotti Nepgearia ja muita jatkamaan Lastationiin ja etsimään muut CPU kokelaat, he varmasti liittyvät Nepgearin joukkoon pelastaakseen siskonsa.

Lastationilla Nepgear ja muut päättivät mennä ottamaan parit tehtävät vastaan jotta saadaan Arfoiren osakkeita alemmaks. Killassa törmättiin tyttöön nimeltä Uni, joka oli myös tekemässä tehtäviä. Okei, jos tää tyttö ei oo Noiren sisko eli Lastationin kokelas niin olen hyvin yllättynyt! Uni päätti liittyä mukaamme, koska sama tavoitehan meillä on. Mutta ennen kuin suuntasin uuteen luolastoon, Rebeat Resorttiin, otin vastaan kaikki tarjolla olevat tehtävät ja lähdin mätkimään niiden perässä vihuja Darkness 60:iin ja ja Virtua Forest Depthsiin.

Uni ja Nepgear

Oli ilo huomata että Uni mahtui taisteluun mukaan, oletin että tässä olisi ollut kolmen hengen seurueita kuten ykkösessä! Toinen mukva yllätys oli että Uni on todella vahva ja aseena käyttää kivääriä, joten hän voi myös isekä hiukan kauempaa. Hänellä oli jo kaksi EX Finishiä ja muutama eri erikoishyökkäys, jotka aiheuttivat myrkytystä ja halvausta. Kun olin suorittanut kaikki tarjolla olevat tehtävät (Paitsi tietysti sitä C-tason tehtävää...), päätin että tästä on hyvä jatkaa tarinaa ensi kerralla. Toivon vaan että Uni pysyy tiimissäni, hänestä on tulossa jo nyt uusi suosikki!

Tiimin uusi tähti!


Nepgear lvl 10
Compa lvl 10
IF lvl 10
Uni lvl 11


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti