torstai 14. syyskuuta 2017

Child of Light - Prinsessa ja tulikärpänen

Hups, viime kerrasta onkin jo hetki... Noh, ei voi mitään! Nyt otetaan työstettäväksi Ubisoftin satumaisen kaunis roolipeli, Child of Light! Tämä peli on jo pitkään ollut listallani, mut ei ole jostain syystä tullut aloitettu.

Torstai, 14.09.2017



Valitsin vaikeusasteeksi Expert, koska ylpeyteni ei antanut ottaa Casualia. Peli alkoi tarinalla, joka kertoi Itävallan herttuasta, joka kasvatti yksin tytärtään Auroraa. Herttua meni myöhemmin uudelleen naimisiin ja eräänä aamuna Aurora ei enää herännyt. Mutta koska kuolema ei tunnu vaikuttavan päähahmoihin, Aurora kuitenkin heräsi toisesta maailmasta, Lemuriasta.



Tutkin hiukan ympäristöä, samalla kun Auroraa koetti kutsua isäänsä. Lopulta Aurora polvistui itkemään, jolloin hänen luokseen tuli outo valopallo, joka paljastui tulikärpäseksi. Hän etsi Auroraa ja kertoi että nainen odottaa häntä.



Nyt pystyn ohjastamaan myös tätä tulikärpästä! Hän neuvoi keräämään outoja valopalloja, kutsuen niitä "toiveiksi". Hetken päästä saavuin talolle, jonka edessä oli kolme pylvästä. Tulikärpänen pystyi hehkumaan, joka loi pylväistä varjot, joiden kuviot piti saada sitten osumaan talossa oleviin vastaaviin kuvioihin. Ja selvisi myös että "toiveet" täyttävät tulikärpäsen mittaria, jota käytetään hehkumiseen.



Sisältä löytyi patsas ja miekka. Sitten kuului ääni joka kehotti Auroraa ottamaan miekan.



Sitten sisällä rymisteli outo otus ja oli aika oppia taistelemaan! Systeemi on varsin simppeli, etenkin jos on pelannut Grandia-pelejä. Taistelut tapahtuvat vuoropohjaisesti ja alhaalla on mittari, joka näyttää kaikki aktiiviset osapuolet taistelussa. Mittari koostuu kahdesta osasta, WAIT ja CAST. Kun hahmon kuvake tulee CASTin alkuun, voit antaa hahmolle käskyn/vihollinen valitsee mitä tekee. Sitten kuvake jatkaa matkaansa ja valittu käsky toteutuu kun kuvake pääsee mittarin toiseen päähän. Jos hahmon kuvake on CASTissa kun joku toinen hyökkää kyseisen hahmon kimppuun, isku keskeytyy ja kuvake menee takaisin WAITiin. Ja iskusta riippuu kauan kestää iskun toteutumisesta. Pari perusiskua riitti tämän taistelun voittoon.



Jatkoin eteenpäin ja löysin toisen vihollisen. Tässä taistelussa peli kertoi että jos tulikärpäsen vie vihollisen kohdalle ja rupeaa hohtamaan, se hidastaa vihollisen kuvakkeen liikkumista mittarilla. Varsin näppärää siis! Taistelun jälkeen Aurora nousi tason ja sain valita mihin kykyyn käytä saadun kykypisteen. Päädyin valitsemaan Starlightin, se on taika joka tekee valo-elementin vahinkoa eli toimii varjo-hirviöihin hyvin.



Peli kertoi että jos kosketan vihollista takaa, saan yllätyshyökkäyksen eli saan toimia välittömästi. Voin myös sokaista tulikärpäsellä vihollista jolloin on helppoa päästä yllättämään. Jatkoin etenemistä, pilkkoen vihollisia kappaleiksi ja samalla myös nousin tason (Valitsin MP Upgraden eli sain yhden MP:n lisää) sekä poimin arkuista sekä hp:ta että mp:tä palauttavia juomia. Hiukan myöhemmin opin että myös tulikärpänen osaa avata arkkuja. Yhdessä taistelussa peli kertoi että Defend-komento suojaa keskeytyksiltä ja vähentään vahinkoa. Eli jos vihu ihan justiinsa meinaa lyödä, kannattaa tätä käyttää. Seuraavasta tason noususta otin Strength Upgraden eli nosti fyysistä voimaa. Yhdestä arkusta sitten löysin jalokiven eli Oculin. Oculeita voi kiinnittää aseeseen, suojaan tai kaulakoruun/korvakoruun (En ottanut kuvasta selvään, accessory kuitenkin). Tämä kyseinen Oculi tekee miekassa vesivahinkoa, suojassa vähentää ottamaasi vesivahinkoa ja accessoryssa antaa 5% mahdollisuuden väistää kun olet hyökkäämässä. Päädyin laittamaan sen ainakin nyt miekkaan.

Hiukan edempänä löytyi uusi vihollinen, kummitus. Se kesti jonkun verran osumaa, mutta ei ollut kovin vaikea. Sitten löysin Oculin joka on tuli-elementin ja accessoryssa nostaa HP:ta.

Seurasin ääntä ja taistelin matkalla kaiken kanssa, mikä vaan vastaan tuli (mm. jonkinlainen gargoili) ja opin että taistelussa voin myös käyttää tulikärpäsen hohtoa Auroran parantamiseen. Pian myös opin että toimii myös taisteluiden ulkopuolella ja koska hohdon mittari täyttyy myös ajan kanssa -> Voin aina parantaa hahmoni taisteluiden välissä.



Jatkoin matkaani jonkinlaiseen tehtaaseen, jossa pystyi aktivoimaan hissin hohdolla. Hissin ja vipujen avulla pääsin eteenpäin ja seuraavan tason nousun myötä vahvistin Defend komentoa (Suojaa paremmin ja saan seuraavan vuoroni nopeammin).



Hetken päästä saavuin huoneeseen, jossa lasimaalaus puhui Auroralle, kuulema hän jumissa lasissa. Rikoin lasin heijastamalla vihreän, sinisen ja punaisen värin kristalleihin. Tämä suututti kaks isoa patsasta, jotka väittivät että uhmaan Yön kuningatarta. Eka pomotaistelu!



Tämä taistelu oli hetken jopa uhkaava, koska kaksi vastustajaa saa hakattua enemmän kuin yksi! Jouduin jopa käyttämään kaksi parantavaa juomaa, mutta voitin kuitenkin!



Taistelun jälkeen lasiin vangittu nainen, metsänneito, kertoi että ennen Lemuriaa hallitsi Valon kuningatar, mutta eräänä päivänä hän katosi ja Yön Kuningatar, Umbra, nousi valtaan ja vangitsi Auringon, Kuun ja Tähdet. Sitten metsänneito kertoi että ainoa tapa palata Auroran omaan maailmaan on maagisen peilin avulla, joka on Umbran hallussa. Eli Auroran pitäisi siis palauttaa Aurinko, Kuu ja Tähdet sekä leipoa Umbraa turpaan. Aurora ei kauheasti innostunut tästä tehtävästä, mutta neito jatkoi että hän loi tulikärpsen, Igniculuksen, Auroran avuksi. Neito neuvoi Auroraa palaamaan sinne missä hän heräsi Lemuriassa (Tässä kohtaa voisin mainita että pelin dialogi on kokonaisuudessaan runojen muodossa. En ole ruojen suuri ystävä, mutta ainakin nämä ovat perinteisiä runoja eivätkä mitään modernia sontaa)



Metsänneito antoi myös Auroralle kyvyn lentää! Aika siisti lahja! Hän myös neuvoi ettei Auroran pidä koskaan luopua kruunustaan ja samalla antoi myös huilun ennen kuin katosi. Sitten pääsin taas ohjaksiin, joten käytin taistelusta saadun tason nousun nostaakseni Auroran väistämistodennäköisyyttä.



Pian tapasin narrin, Rubellan, jonka oma veli oli jättänyt taakseen. Rubella kysyi voiko tulla meidän kanssamme. No joukossa on hauskempaa, mukaan vaan! Rubella paljastui parantajaksi, sellaiset aina kelpaa! Pystyin heti käyttämään joukon kykypisteitä Rubellalla, mutta lienee turhaa kaikkia luetella.



Joten aloitin matkan takaisin sinne mistä lähdettiinkin. Matkalla tapoin vihollisia ja availin arkkuja. Matkalla myös opin että voin yhdistää Oculeja ja luoda näin voimakkaampia. Esimerkiksi kolme heikkoa tuli-Oculia muuttuu yhdeksi kohtalaiseks tuli-Oculiksi.



Myöhemmin tieni tukki jonkinlainen jättiläinen joka haastoi riitaa. Turpaan vaan! Jätillä oli kaverinaan kaksi hukkaa, mutta niitä tapoin jo matkalla ison kasan. Itse jätti ei ollut juuri moksiskaan taioista (Eli Starlightista) ja sen sijaan teki vastaiskun! Joten tyydyin hakkamaan sitä perusiskuilla ja parantelemaan Rubellalla. Kun jätti latasi voimaa seuraavaan iskuun, puollustin molemmilla tai ajoitin Igniculuksen käytön niin että sain keskeytettyä jätin iskut.



Taistelun jälkeen pääsin etenemään uudelle alueelle, Tree of Thornsille. Sain myös kartan, joten nyt voin liikkua nopeasti alueelta toiselle. Tähän lienee hyvä lopettaa ensimmäinen osa, vaikuttaa varsin mainiolta peliltä!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti