maanantai 4. tammikuuta 2016

Hyperdimension Neptunia: Hiukan erilainen konsolisota

Maanantai, 04.01.2016

Joulu tuli ja meni, samoin uusivuosi. Totesin että nyt voisi viimein olla hyvä aika pistää seuraava blogipeli käyntiin! Koska Dark Souls II oli melko synkkä kokemus, ajattelin että tarvitsen jotain kevyempää ja hupsumpaa. Ja kun tarvitaan jotain hupsua, Japanin peliteollisuus tarjoaa suorastaan ylitarjontaa!



Hyperdimension Neptunia on Idea Factoryn ja sen alaisuudessa toimivan Compile Heartin tekemä roolipelisarja, jonka kolme ensimmäistä osaa ostin kokoelmana pleikka kolmoselle joskus syksystä. Tämä Hypercollection sisältää siis Hyperdimension Neptunian ja sen jatko-osat, Mk2:n ja Victoryn. Sarjan viimeisin osa, Megadimension Neptunia VII, ilmestyi Japanissa PS4:lle viime vuonna ja on tulossa länteen tämän vuoden aikana. Saa nähdä päätyykö sekin jossain vaiheessa hyllyyni!

Neptunia on lähinnä tunnettu kevyestä huumoristaan, viittauksista muihin peleihin ja hahmokaartistaan joka koostuu ilmeisesti vain naispuolisista hahmoista. Ja näistä hahmoista osa on hiukan...ylitseampuvia silmäkarkin osalta. Ehkä tämä kuva kertoo kaiken:

Neljä jumalatarta, Purple Heart, Green Heart, Black Heart ja White Heart
Eli kauhean vakavasti ei tätä pelisarjaa ei kannata siis ottaa! Kunhan ei mennä Highschool of the Deadin tai Gamble Fishin tasolle fan servicen osalta niin kaikki hyvin (Tai ainakin siedettävästi).

Peli alkaa lyhyellä taustararinalla, jonka meille kertoo kirja nimeltään Histoire. Gamindustrin (Oikeesti) maailma koostuu ihmisten maailmasta ja Celestiasta, jossa hengaavat CPU nimiset jumalolennot. Ihmiset palvoo CPU:ita ja vastineeksi CPU:t suojelevat ihmisiä. Jossain kohtaa homme meni plörinäksi kun entinen jumalatar loi Histoiren kanssa neljä tavallista vahvempaa CPU jumalatarta, jotka ryhtyivät sotimaan keskenään tavoitteenaan  nousta uudeksi todelliseksi jumalattareksi. Tämän sota kantaa nimeä Console War. Peli ei ainakaan yritä olla liian vakava!

Histoire höpisee
Jumalattaret Purple Heart, Black Heart, Green Heart ja White Heart mätkivät toisiaan hiukan ja pohtivat ettei tilanne tästä muutu, ovat jo vuosia tapelleet ja tilanne on tasan. Päättävät siis yhdessä (Tai siis, Black, Green ja White) että tilanne saattaisi muuttua jos heitä olisi vain kolme tappelemassa. Joten yhdessä käyvät Purplen kimppuun ja tiputtavat hänet ihmisten maailmaan.

Sitten näemmekin päähahmomme, Neptunen, jolle Histoire höpöttää että sie oot ainoa toivo pelastamaan maailman. No tietysti, onhan tää kuitenkin japanilainen roolipeli! Eikä tarvitse olla nero että keksii Neptunen olevan maahan pudonnut Purple Heart...

Sankarimme Neptune
 Seuraavaksi Neptune heräsi ensimmäisen liittolaisemme, Compan, luota maa-alueelta nimeltään Planeptune. Compa pistää amneesian piikkiin miksi Neptunella ei tunnu olevan mitään hajua miten ihmisten maailma toimii. Lyhyen keskustelun jälkeen Neptune ja Compa päättävät mennä tappamaan läheisen piilopaikan mörrit, jotka kiusaa ihmisiä.

Tässä tutoriaali osiossa peli kertoo kaiken mitä tarvitsee tietää luolastojen tutkimisesta ja taistelemisesta. Pelin taistelusysteemi on ihan mielenkiintoinen, taistelut ovat vuoropohjaisia ja jokaisella hahmolla on tietty määrä AP:ta (Action Points), jota käytetään iskujen käyttämiseen. Vuoro päättyy kun päättää puolustaa tai ei ole enää AP:ta iskuihin. Kun hahmot kehittyvät, oppivat ne uusia iskuja ja pystyn tekemään omia comboja eli iskusarjoja. Iskut jakautuvat karkeasti fyysisiin, aseen käyttöön ja pitkän kantaman hyökkäyksiin. Ehkä mielenkiintoisin asia taistelussa on etten voi käyttää erikseen parannusesineitä, vaan pelissä on Item Skillejä, jotka aktivoituvat automaattisesti tietyissä tilanteissa, jos ehdot täyttyvät ja varastossa on materiaaleja niiden käyttöön (Materiaaleja voi joko ostaa luolastojen välissä tai löytää luolastoista. Jokaisen taistelun jälkeen tuntuu ainakin vielä saavan perus Reflex materiaaleja useamman). Esim. Compan ensimmäinen Item Skill on First Aid (Käyttää viisi Reflexiä), joka parantaa itseään 50% kun ottaa vahinkoa ja kestot on tämän jälkeen alle 30%. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että First Aid tapahtuu aina kun kestot tippuu alle 30% vaan jokaisella Item Skillillä on vielä siihen päälle todennäköisyys% jota voi nostaa Item Skill pisteillä, joita saa hahmon vahvistuessa. Yksi piste nostaa todennäköisyyttä yhdellä prosentilla ja eri Item Skillien välillä voi taisteluiden välissä vapaasti muuttaa paljon pisteitä missäkin Skillissä on. Monimutkaista? Ei oikeastaan, kuulostaa vaan ehkä siltä!

Compa vasemmalla

Eka luolasto

Ensimmäinen taistelu! Ompa uhkaava vihollinen...

Combo taulukko

Compan Item Skillit pelisession lopussa
Luolastossa sain myös Neptunelle nuijan, jolla voi rikkoa tiettyjä esteitä ja Comballe kellon jolla voi kutsua vihollisia. Eka pomo (josta unohdin ottaa kuvan, sori!) opetti Guard Breakin eli jos vihollisella on korkea puolustus, kannattaa silti vaan mätkiä menemään että suojaus murtuu. Taistelussa Neptune myös muuttui takaisin jumalatar muotoonsa eli Purple Heartiksi. Purple Heartina Neptune lyö melko paljon kovempaa, eli käytännössä aina kannattaa muuttua vaikka muuttuminen syökin AP:ta enemmän kuin tavalliset iskut.

Neptune/Purple Heart

Taistelun jälkeen sain Key Fragmentin ja Histoire puhui taas Neptunen pään sisässä. Histoire kehotti etsimään loput 3 Key Fragmentia. Compan ilme oli aika hupaisa kun tuijotti Neptunea, joka puhui itsekseen! Sain myös jossain vaiheessa tuliammuksen, jonka avulla voin tehdä kaikilla hahmoilla tulivahinkoa pitkän matkan iskuilla.

Compa parka, luulee että uusi ystävänsä sekosi!
Yllätys yllätys, Compa päätti liittyä Neptunen mukaan, tavoitteena pelastaa maailma! Seuraavakksi parivaljakko suuntasi toiseen luolastoon jossa hiekkamato aiheutti ongelmia. Siellä tapasin pian uuden ystävän, IFin, joka päätti liittyä mukaamme ainakin tämän luolaston verran (Ja kuinka moni arvaa että hän onkin sitten apunamme koko loppupelin). IFin erikoisesineen avulla pystyy etsimään piilotettuja aarteita eli IF tulee viettämään paljon aikaa päähahmonani luolastoissa.

Toinen luolasto

IF
Tämäkin luolasto oli melko lyhyt, joskin kohtasin pelottavan ison peikon, joka löi melko lujaa! Onneksi kuitenkin se kaatui melko helposti. Luolaston perällä oli etsimäni hiekkamato, joka oli peikkoa heikompi vastus.

Peikko! Huomatkaa Compan ase, valtava lääkeruisku

Hiekkamato
Luolaston jälkeen IF tosiaan liittyi joukkoomme pysyvästi ja ehdotti että mensimme Basilicomin päämajaan, jotta pääsemme etenemään Planeptunelta seuraavalle maa-alueelle. Basilicom on organisaatio/kirkko, joka palvelee jumalattaria ja myös toimii jokaisen maa-alueen hallituksena. En kuitenkaan vielä halunnut tätä tehdä, koska aukesi myös mahdollisuus tehdä sivutehtäviä, joita oli kaksi tarjolla. Päätin nopeasti hoitaa niistä toisen, jossa täytyi vain juosta lyhyen käytävän halki ja voittaa susimainen Blue Shadow pomo. Tämän jälkeen huomasin että pystyn tekemään saman tehtävän uusiksi, pomoa myöten. Helppo tapa siis kerätä kokemusta, koska pomo antaa huomattavasti enemmän kokemusta kuin tavalliset viholliset! Tämän päätin lopettaa ensimmäisen session, sain hyvän tuntuman millainen peli on kyseessä. Uskoisin että ihan miellyttävä kokemus tämä tulee olemaan, kunhan ei odota liikoja!

Blue Shadow

Planeptune


Neptune lvl 4
Compa lvl 4
IF lvl 3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti